SCHEEPVAARTMUSEUM

Restauratie en onderhoud aan de gevel van het Scheepvaartmuseum

Bij een museum als het Scheepvaartmuseum was de grote vraag: hoe kunnen we onderhoud plegen, zonder dat de bezoeker daar last van heeft? Koninklijke Woudenberg ontwikkelde technieken die inspelen op die vraag en die inzetbaar zijn, juist op bijzondere panden als het Scheepvaartmuseum, dat volledig in het water staat.

PROJECTINFORMATIE

Status                              In uitvoering

Locatie                            Amsterdam

Opdrachtgever            Het Scheepvaartmuseum

Looptijd                          2022 – heden

Steigers om het pand bouwen zou betekenen dat er een damwand in het IJ geplaatst zou moeten worden om het water rondom te kunnen afpompen. Een tijdrovende en kostbare klus. Koninklijke Woudenberg ontwikkelde een bijzondere constructie: de steigers zijn niet in het water geplaatst, maar hingen aan de gevel en steunden op de voetingen.

BIJNA ONZICHTBAAR

Koninklijke Woudenberg had nog een andere slimme manier als het om steigers gaat. De steiger werd namelijk niet in één keer geplaatst, maar in onderdelen. Voordat er een steiger afgebroken werd, vond de oplevering plaats. Erg prettig voor zowel de opdrachtgever als de vakmensen; zo kon er tijdens het werk direct bijgestuurd worden als dat nodig was en hoefde dat niet op het laatste moment te gebeuren. Een ander bijkomend voordeel voor het museum was dat het niet maandenlang volledig in de steiger zou staan. Feesten en partijen konden doorgaan, zonder lelijke steigers in het zicht of heel minimaal. De gebruiker werd hiermee zo veel mogelijk ontzien en er werd “onzichtbaar” gewerkt.

Werkzaamheden die wij verzorgden bij het Scheepvaartmuseum waren gevel- en houtrotherstel, schilder-, voeg- en stucwerk. We konden vanaf het water voegen, tot 30cm onder het wateroppervlak. Damwanden en andere dure opties waren dus niet nodig. Daarnaast werden de wapenschilden gerestaureerd en teruggebracht naar de oorspronkelijke kleuren. Het doel van deze opdracht was voor Koninklijke Woudenberg niet alleen goed onderhoud plegen, maar ook de bezoekers zo ongestoord mogelijk het museum te laten bezoeken, of ze nu kwamen voor de collectie of een feest.

Naast het gevelherstel dat wij in opdracht van het Scheepvaartmuseum hebben uitgevoerd, werken wij ook binnen in het gebouw aan het vernieuwen van de kantoren van het museumpersoneel. Ook dit is een project waarbij de dagelijkse gang van zaken zo veel als mogelijk door moet gaan en we door een slimme planning, interne verhuizing en gefaseerde uitvoering de overlast tot het minimum beperken.

HET SCHEEPVAARTMUSEUM

Het monumentale gebouw dateert uit 1656 en werd ontworpen door Daniël Stalpaert als pakhuis van de Admiraliteit van Amsterdam. In het pakhuis werden kanonnen, zeilen, vlaggen en scheepsuitrusting voor de oorlogsvloot opgeslagen. In de tongewelven onder de binnenplaats werd zo’n 40.000 liter regenwater opgevangen voor de drinkwatervoorziening van de schepen. Het Zeemagazijn was gebouwd op 2300 palen, maar desondanks ging het gebouw verzakken. Steunberen en extra risaliten moesten verdere verzakking of zelfs instorting voorkomen. In 1791 brandde het gebouw af, op de stenen muren na. In 1795 viel Napoleon Bonaparte het land binnen. De vijf Admiratliteiten werden opgeheven en het Zeemagazijn werd een pakhuis voor de marine. In 1973 werd het een museum.